Algemene voorwaarden ICM PROJECTINRICHTING B.V.

  • Publicatie datum augustus 22, 2024
  • Auteur Joost van Hulst
  • Laatst aangepast augustus 22, 2024
800

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle adviezen,
aanbiedingen, overeenkomsten en de uitvoering daarvan tussen ICM
Projectinrichting B.V. (“ICM”) en de klant (“Klant”) voor het leveren van
zakelijke diensten, bestaande uit het aanbrengen, onderhouden en
repareren van (onder)vloeren, het aanbrengen van vloerbelijning en het
verkopen, leveren en monteren van raambekleding, raamdecoratie en
zonwering (“Dienst(en)”). Afwijkingen van en aanvullingen op deze
algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk
schriftelijk tussen ICM en de Klant zijn overeengekomen. De
toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de Klant, hetzij
gepubliceerd op de website van de Klant, vermeld op een (inkoop)order
of anderszins, wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.

Artikel 1 – Aanbiedingen

  1. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, zijn alle
    aanbiedingen en andere uitingen van ICM, in welke vorm dan ook,
    geheel vrijblijvend. Een aanbieding geldt voor de expliciet in die
    aanbieding genoemde termijn. Is in die aanbieding geen
    geldigheidstermijn opgenomen, dan wordt deze termijn geacht
    maximaal 30 dagen te rekenen vanaf de datum van de aanbieding
    te zijn.
  2. Alle bij een aanbieding verstrekte gegevens, zoals afbeeldingen,
    modellen, monsters, stalen, voorbeelden en beschrijvingen, zijn
    uitsluitend informatief en zo nauwkeurig mogelijk opgegeven.
    Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden
    ICM niet.
  3. De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of
    namens hem aan ICM verstrekte gegevens waarop ICM haar
    aanbieding heeft gebaseerd.
  4. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de Klant duidelijk is
    wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van
    het aanbod zijn verbonden.

Artikel 2 – Overeenkomsten

  1. Behoudens het hierna gestelde komt een overeenkomst eerst dan
    tot stand nadat de Klant een aanbieding schriftelijk heeft aanvaard,
    respectievelijk heeft bevestigd, dan wel ICM met de uitvoering van
    de Dienst is aangevangen. Indien een aanvaarding door de Klant
    van de aanbieding afwijkt, geldt dit als een nieuw aanbod van de
    Klant. Dat nieuwe aanbod dient schriftelijk door ICM te worden
    aanvaard.
  2. Eventueel later gemaakte aanvullende afspraken, wijzigingen in de
    overeenkomst, de aanbieding of toezeggingen door ICM, binden
    ICM slechts indien deze door haar schriftelijk zijn bevestigd. De
    oorspronkelijk overeengekomen levertijd kan, zulks ter beoordeling
    van ICM, hierdoor komen te vervallen.

Artikel 3 – Verplichtingen Klant

  1. Om een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst mogelijk te
    maken, is de Klant verplicht steeds tijdig alle in redelijkheid door
    ICM te verlangen gegevens, maten, tekeningen, specificaties,
    ontwerpen, informatie en inlichtingen te verschaffen. De Klant is
    verantwoordelijk en staat in voor de juistheid en volledigheid
    daarvan.
  2. De Klant zal steeds tijdig alle in redelijkheid door ICM gewenste
    medewerking verlenen.
  3. Voor zover de Klant in het kader van de uitvoering van de
    overeenkomst apparatuur, zaken, goederen en/of andere middelen
    aan ICM ter beschikking stelt, staat de Klant in voor de goede
    werking daarvan, de juistheid en volledigheid van die middelen en
    voor de tijdige terbeschikkingstelling daarvan aan ICM. ICM zal
    voornoemde middelen bewaren met de zorg van een goed
    bewaarder. ICM is niet aansprakelijk voor schade, verlies of
    vernietiging van de terbeschikkinggestelde middelen, behoudens in
    het geval er sprake is van opzet en/of bewuste roekeloosheid aan
    de zijde van ICM.
  4. ICM is gerechtigd haar verplichtingen uit de overeenkomst op te
    schorten tot het moment dat de Klant aan haar verplichtingen zoals
    genoemd in dit artikel 3 heeft voldaan. Indien de Klant, na
    schriftelijke ingebrekestelling, alsnog niet (volledig) aan haar
    verplichtingen heeft voldaan, heeft ICM het recht om de
    overeenkomst te ontbinden. De Klant is in dat geval aansprakelijk
    jegens ICM voor alle schade en/of kosten als gevolg van het niet,
    niet tijdige en/of niet volledig voldoen aan haar verplichtingen. De
    Klant vrijwaart ICM voor enige aanspraken van derden in verband
    met het niet, niet tijdige en/of niet volledig voldoen aan de
    verplichtingen zoals genoemd in dit artikel 3.
  5. Tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk overeengekomen door
    partijen, is de Klant verplicht om het personeel van ICM binnen de
    normale werkuren, alsmede – indien ICM dit noodzakelijk acht –
    buiten de normale werkuren in de gelegenheid te stellen om de
    Diensten uit te voeren. De Klant zorgt voor tijdige kosteloze
    beschikking over en toegang tot het terrein (al dan niet van derden
    / aangrenzende percelen), het gebouw en de locatie waarop of
    waarin de Diensten moeten worden verricht. De Klant zal
    zorgdragen voor schone, veilige en gezonde omstandigheden,
    alsmede voor een geschikte afsluitbare bergruimte voor materiaal,
    gereedschap en andere zaken aldaar. Verder dient de Klant ervoor
    zorg te dragen dat het terrein, het gebouw en de locatie voor het
    personeel van ICM goed bereikbaar en toegankelijk is. Er dient
    voldoende parkeergelegenheid te zijn voor (vracht)auto’s. Indien de
    Klant in de nakoming van deze verplichting(en) tekortschiet, is de
    Klant aansprakelijk jegens ICM voor eventueel daaruit
    voortvloeiende schade en/of kosten.
  6. De Klant is verplicht om er voor te zorgen dat ICM tijdig beschikt
    over eventuele vergunningen, ontheffingen, beschikkingen of
    toestemmingen die noodzakelijk zijn voor uitvoering van de
    Diensten. Indien de Klant is de nakoming van deze verplichting(en)
    tekortschiet, is ICM gerechtigd de overeenkomst te ontbinden en
    aanspraak te maken op schadevergoeding.
  7. De Klant is verantwoordelijk voor de toestand van de
    gebouwen/locaties, waaronder, waarin of waarboven de Diensten
    worden uitgevoerd, alsmede voor de omstandigheden die de
    uitvoering van de Diensten verhinderen of ernstig belemmeren. De
    Klant is verplicht om ICM en diens werknemers tijdig voor
    gevaarlijke situaties te waarschuwen.
  8. De Klant dient er steeds voor zorg te dragen dat ICM, tijdig en voor
    rekening van de Klant, de beschikking heeft over alle
    voorzieningen op de locaties / in de gebouwen waar de Diensten
    moeten worden uitgevoerd, waaronder maar niet uitsluitend
    (nuts)voorzieningen, zoals elektriciteit (zowel voor licht als voor
    krachtstroom), (drink)water, rioleringsaansluiting, volgens de
    voorschriften bruikbare bouwliften, steigers en bouwmateriaal en
    voorzieningen voor het (gescheiden) inzamelen van chemisch- en
    bouwafval.
  9. De Klant zorgt tijdig voor informatie over de aard en inhoud van de
    werkzaamheden van nevenaannemers en andere derden die door
    hem worden ingeschakeld, het voorziene tijdstip waarop zij worden
    verricht, alsmede de coördinatie daarvan, zodat ICM in haar
    aanbieding met deze informatie rekening kan houden.
  10. De Klant is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de vertraging
    en/of kosten die hun oorzaak vinden in de werkzaamheden van
    nevenaannemers en die niet aan ICM kunnen worden
    toegerekend. De Klant is aansprakelijk voor de schade die door de
    werkzaamheden van nevenaannemers aan de (uitgevoerde)
    Diensten ontstaat.
  11. De Klant is verantwoordelijk en aansprakelijk voor schade ontstaan
    door de ondeugdelijke en/of niet tijdige nakoming van de
    overeenkomst door hulppersonen, zoals onderaannemers of
    leveranciers die door haar zijn voorgeschreven.
  12. De Klant is buiten de werktijden van ICM verantwoordelijk voor de
    goederen en eigendommen van ICM, waaronder maar niet
    uitsluitend materialen, werktuigen, onderdelen of gereedschappen,
    die op het werk zijn aangevoerd.
  13. De Klant draagt de verantwoordelijkheid voor de vertragingen en/of
    kosten als gevolg van de naleving van wettelijke voorschriften en
    beschikkingen van overheidswege, alsmede van voorschriften van
    bijzondere aard, zoals technische en industriële normen, die na de
    aanbieding worden gewijzigd of in werking treden.
  14. Tenzij anders schriftelijk overeengekomen, is de Klant niet
    gerechtigd de door ICM bij de uitvoering van de Diensten ingeschakelde hulppersonen en/of werknemers aanwijzingen te geven en/of werkzaamheden uit te laten voeren die niet in verband
    staan met de Diensten en/of de overeenkomst.

Artikel 4 – Prijzen

  1. Tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk overeengekomen, zijn alle
    prijzen gebaseerd op de op het moment van de aanbieding of van
    het tot stand komen van de overeenkomst door ICM gehanteerde
    (kost)prijzen en tarieven, exclusief BTW en overige belastingen,
    heffingen en overheidslasten.
  2. Tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk overeengekomen, kan de
    Klant geen rechten ontlenen aan een door ICM afgegeven
    voorcalculatie of begroting.
  3. Ongeacht of eventuele prijsstijgingen voorzienbaar waren bij een
    aanbiedingen en/of bij de totstandkoming van een overeenkomst,
    is ICM te allen tijde gerechtigd prijswijzigingen door te voeren als
    gevolg van veranderingen in BTW-tarieven, dan wel als gevolg van
    na de datum van aanbieding of totstandkoming van de
    overeenkomst stijgende inkoopprijzen, prijzen van door derden
    verrichte diensten en/of werkzaamheden, prijzen van
    (hulp)materialen of grondstoffen, lonen, sociale lasten, belastingen,
    in- of uitvoerrechten en/of andere kostenfactoren, waaronder
    begrepen prijsstijgingen als gevolg van koerswijzigingen.
  4. ICM is gerechtigd overeengekomen prijzen te verhogen in geval
    van door de Klant aangeleverde onduidelijke schetsen, ontwerpen,
    tekeningen of producten en alle soortgelijke toeleveringen door de
    Klant die ICM tot meer werkzaamheden of kosten noodzaken dan
    bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs mocht worden
    verwacht.
  5. Prijsverhogingen en/of kosten die voortvloeien uit door de Klant
    gevraagde aanvullingen, wijzigingen en/of nabestellingen zijn voor
    rekening van de Klant.
  6. Indien er buiten de normale werkuren en/of op feestdagen
    werkzaamheden moeten worden verricht voor de Klant, dan zal de
    toeslag op het uurloon van de betreffende werknemers bij de Klant
    in rekening worden gebracht. Voor werkzaamheden die verricht
    moeten worden op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en
    vrijdag tussen 18:00 uur en 23:00 uur en op zaterdag tussen 07:00
    uur en 18:00 uur, zal deze toeslag 50% van het uurloon bedragen.
    Voor werkzaamheden die verricht moeten worden op een
    maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 23:00
    uur en 07:00 uur de dag daarop volgend, alsmede tussen zaterdag
    18:00 uur en maandagochtend 07:00 uur, dan wel op feestdagen,
    zal deze toeslag 100% van het uurloon bedragen. Indien de
    (eventueel) toepasselijke cao hogere toeslagen voorschrijft dan de
    hiervoor genoemde toeslagen, dan zullen steeds de hogere
    toeslagen bij de Klant in rekening worden gebracht.
  7. ICM zal – voor zover mogelijk – de Klant het voornemen tot
    verhoging van prijzen schriftelijk kenbaar maken, waarbij zij in ieder
    geval de omvang en de datum waarop de verhoging ingaat zal
    vermelden.

Artikel 5 – Betaling

  1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum,
    tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
  2. ICM is te allen tijde gerechtigd om de overeengekomen prijs in
    termijnen te factureren.
  3. Bij niet tijdige betaling binnen de gestelde termijn is de Klant een
    contractuele vertragingsrente verschuldigd van 1% per maand,
    waarbij een gedeelte van de maand wordt gerekend als een volle
    maand, over het bruto factuurbedrag. Verder zal de Klant in geval
    van niet of niet tijdige betaling buitengerechtelijke kosten
    verschuldigd zijn. Die buitengerechtelijke kosten bedragen 15%
    van de verschuldigde hoofdsom, met een minimum van € 350,–,
    onverminderd het recht van ICM om de werkelijk gemaakte kosten
    aan de Klant in rekening te brengen indien deze het aldus
    berekende bedrag aan buitengerechtelijke kosten te boven
    mochten gaan en onverminderd alle overige wettelijke en
    contractuele rechten van ICM.
  4. Door de Klant gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in
    de eerste plaats van alle verschuldigde renten en kosten en
    vervolgens strekken zij in mindering op opeisbare facturen die het langst open staan, zelfs al vermeldt de Klant dat de voldoening betrekking heeft op een andere factuur.
  1. Bij vertraging in de levering van de Diensten door toedoen van de
    Klant, heeft ICM het recht de reeds gemaakte kosten te factureren
    alsook een deel van de totaal opgegeven prijs in verhouding tot de
    reeds geleverde Diensten. ICM is gerechtigd te factureren op het
    moment, waarop, indien geen vertraging zou zijn ingetreden, zou
    kunnen worden gefactureerd.
  2. ICM mag te allen tijde, ongeacht de overeengekomen
    betalingscondities, van de Klant verlangen dat deze vooruitbetaalt
    dan wel zekerheid stelt voor haar uit de overeenkomst
    voortvloeiende verplichtingen, bij gebreke waarvan ICM gerechtigd
    is de levering van Diensten op te schorten of de overeenkomst te
    ontbinden, onverminderd het recht van ICM op vergoeding van alle
    schade en/of overige wettelijke en contractuele rechten.

Artikel 6 – Uitvoering van Diensten

  1. ICM zal zich naar beste kunnen inspannen de Diensten met zorg
    uit te voeren en overeenkomstig de tussen partijen
    overeengekomen afspraken en procedures. De Diensten worden
    door ICM uitgevoerd op basis van een inspanningsverplichting,
    tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen.
  2. ICM is gerechtigd om de overeenkomst / de Diensten geheel of
    gedeeltelijk door derden uit te laten voeren onder
    verantwoordelijkheid van ICM.
  3. ICM is gerechtigd om naamsaanduidingen en/of reclame op het
    werkterrein, schuttingen, afrasteringen of vergelijkbare plaatsen
    aan te brengen.

Artikel 7 – Oplevering

  1. De Dienst wordt als opgeleverd beschouwd:
    a. wanneer ICM aan de Klant kennis heeft gegeven dat de
    Dienst is voltooid, beproefd en bedrijfsklaar is en de
    Klant het werk heeft goedgekeurd of aanvaard, of;
    b. wanneer uiterlijk 8 dagen zijn verstreken nadat ICM
    schriftelijk aan de Klant heeft verklaard dat de Dienst is
    voltooid, beproefd en bedrijfsklaar is en de Klant nalaat
    de Dienst binnen die termijn goed te keuren of te
    aanvaarden, of;
    c. wanneer de Klant de Dienst (vroegtijdig) in gebruik
    neemt, met dien verstande, dat door (vroegtijdige)
    ingebruikneming van een gedeelte van de Dienst, dat
    gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd.
  2. Kleine gebreken die kunnen worden hersteld binnen de
    garantietermijn en die het functioneren van de Dienst niet
    beïnvloeden, zullen niet aan oplevering in de weg staan.
    Oplevering ontslaat ICM van alle aansprakelijkheid voor gebreken
    die de Klant op dat tijdstip redelijkerwijs had behoren te ontdekken.

Artikel 8 – Gevolgen oponthoud of niet beschikbaar zijn locatie

  1. ICM is niet aansprakelijk voor oponthoud, tijdverlies, kosten of
    schade, van welke aard dan ook en door wie dan ook geleden, die
    het gevolg is van het niet tijdig en/of volledig bereikbaar of niet
    beschikbaar zijn van het terrein, het gebouw en/of de locatie waar
    ICM de overeengekomen Diensten dient uit te voeren.
  2. Indien het terrein, het gebouw en/of de locatie waar ICM de Diensten dient uit te voeren niet toegankelijk of beschikbaar is voor ICM, is de Klant de overeengekomen prijs aan ICM verschuldig vermeerderd met eventuele schade die ICM daardoor lijdt.

Artikel 9 – Wijziging van de overeenkomst en meerwerk

  1. De tijdsplanning en de afgesproken vergoedingen in de
    overeenkomst kunnen worden beïnvloed indien de overeenkomst
    wordt uitgebreid en/of gewijzigd. Indien ICM op verzoek of met
    voorafgaande instemming van de Klant werkzaamheden of andere
    prestaties heeft verricht die buiten de inhoud of omvang van de
    overeengekomen werkzaamheden en/of prestaties vallen, zullen
    deze werkzaamheden of prestaties door de Klant worden vergoed
    volgens de overeengekomen tarieven en bij gebreke daarvan
    volgens de gebruikelijke tarieven van ICM. ICM is in dat geval niet
    (meer) gebonden aan een al dan niet uiterste (oplever)datum of (leverings)termijn. ICM zal bij een uitbreiding/wijziging van de overeenkomst de Klant schriftelijk informeren over de financiële gevolgen daarvan en over de eventuele gevolgen voor termijnen, afspraken en procedures in de overeenkomst.
  1. Alle wijzigingen ten opzichte van de gesloten overeenkomst
    worden, wanneer daaruit meerkosten ontstaan zoals bedoeld in dit
    artikel, als meerwerk beschouwd. Het meerwerk zal apart in
    rekening worden gebracht aan de Klant.
  2. Indien voor de Diensten een vaste prijs is overeengekomen tussen
    partijen, zal ICM de Klant schriftelijk informeren over de financiële
    consequenties van de extra werkzaamheden of prestaties als
    bedoeld in dit artikel.
  3. Verrekening van meerwerk geschiedt ineens bij het verschijnen van
    de eerst volgende betalingstermijn, tenzij ICM er de voorkeur aan
    geeft, het meerwerk op een later moment te factureren. Indien
    geen termijnbetaling is overeengekomen, vindt verrekening plaats
    bij voltooiing van het meerwerk. Indien ICM het meerwerk niet in
    rekening brengt op de hiervoor genoemde tijdstippen laat dat haar
    aanspraken op betaling van het meerwerk onverlet.

Artikel 10 – Termijnen

  1. Eventueel voor ICM overeengekomen (tussentijdse)
    (leverings)termijnen en/of (oplever)data hebben te allen tijde te
    gelden als streeftermijnen, binden ICM niet en hebben steeds een
    indicatief karakter.
  1. Indien overschrijding van een termijn dreigt, zullen partijen
    daarover in overleg treden om de gevolgen van die overschrijding
    te bespreken.
  2. Indien geen tijdstip van aanvang van de Diensten is
    overeengekomen, is ICM gerechtigd om het aanvangstijdstip naar
    eigen inzicht vast te stellen.
    Artikel 11 – Garanties
  3. Voor door ICM uitgevoerde Diensten geldt dat de Klant uitsluitend
    aanspraak kan maken op de door de fabriek en/of importeur
    verleende garanties. In alle andere gevallen worden door ICM geen
    garanties verstrekt, tenzij tussen partijen uitdrukkelijk anders
    schriftelijk is overeengekomen.
  4. De aansprakelijkheid van ICM onder de fabrieks- en/of
    importeursgarantie zal slechts bestaan in een verplichting tot
    vervanging dan wel herstel van de uitgevoerde Diensten. De met
    de uitvoering van de garantie gemoeide kosten van transport,
    demontage of montage en/of reiskosten, komen te allen tijde voor
    rekening van de Klant en vallen niet onder de garantie.
  5. De in dit artikel genoemde garantie geldt niet indien gebreken het
    gevolg zijn van:
    a. normale slijtage;
    b. onjuist onderhoud en/of schoonmaken;
    c. onoordeelkundig en/of oneigenlijk gebruik door de Klant
    en/of door haar ingeschakelde derden;
    d. installatie, montage, wijziging of reparatie door de Klant
    en/of door haar ingeschakelde derden;
    e. gebreken aan of ongeschiktheid van zaken afkomstig
    van, of voorgeschreven door de Klant.

Artikel 12 – Klachten

  1. Klachten wegens bij oplevering waarneembare gebreken dienen
    door de Klant binnen 5 werkdagen na oplevering schriftelijk aan
    ICM te worden gemeld, onder opgave van de aard en de grond van
    de gebreken.
  2. Niet zichtbare gebreken dient de Klant binnen 5 werkdagen na
    ontdekking, doch uiterlijk binnen 6 maanden na oplevering,
    schriftelijk te melden bij ICM, onder opgave van de aard en de
    grond van de gebreken.
  3. Klachten ter zake montagewerkzaamheden dienen binnen 5
    werkdagen, doch uiterlijk binnen 1 maand na oplevering, schriftelijk
    aan ICM te worden gemeld, onder opgave van de aard en de grond
    van de klachten.
  4. Klachten ten aanzien van facturen dienen binnen 7 werkdagen na
    verzending van de facturen schriftelijk te worden gemeld aan ICM,
    onder opgave van de aard en de grond van de klachten.
  5. Een klacht schort de betalingsverplichting van Klant niet op.
  6. Als de klacht niet tijdig wordt ingesteld vervallen alle rechten van
    Klant in verband met de klacht.
  7. ICM dient te allen tijde door de Klant in staat te worden gesteld om
    de klachten te controleren op locatie.

Artikel 13 – Aansprakelijkheid

  1. ICM is jegens de Klant nimmer aansprakelijk voor directe, indirecte
    of gevolgschade aan zaken, goederen en/of personen, die bij de
    Klant, haar medewerkers, haar afnemers en/of enige derden mocht
    ontstaan, ten gevolge van de uitvoering van de overeenkomst,
    behoudens in geval van opzet of grove schuld van de kant van ICM
    en de Klant aantoont dat hem ter zake geen enkel verwijt treft.
  2. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid van dit artikel is de
    aansprakelijkheid van ICM, uit welke hoofde ook, in ieder geval
    beperkt tot maximaal het bedrag van de voor die overeenkomst
    bedongen prijs (exclusief BTW).
  3. Indien ICM met inachtneming van de voorgaande bepaling
    desalniettemin aansprakelijk mocht zijn voor een hoger bedrag dan
    het bedrag zoals genoemd in lid 2 van dit artikel, dan zal deze
    aansprakelijkheid te allen tijde beperkt zijn tot het bedrag dat door
    de verzekeraar van ICM wordt uitgekeerd, te vermeerderen met het
    verschuldigde eigen risico, zulks per gebeurtenis.
  4. Iedere rechtsvordering van de Klant jegens ICM, voortvloeiend uit
    een (al dan niet toerekenbare) tekortkoming of onrechtmatige daad
    aan de zijde van ICM jegens de Klant of uit welke andere wettelijke
    grondslag ook, vervalt door verloop van twaalf (12) maanden nadat
    de Klant ter zake voor het eerst bij ons heeft gereclameerd.

Artikel 14 – Overmacht

  1. Onder overmacht in de zin van deze algemene voorwaarden dient
    te worden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en
    jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken,
    direct dan wel indirect, voorzienbaar of niet voorzienbaar, waardoor
    ICM niet aan haar verplichtingen uit hoofde van de gesloten
    overeenkomst kan voldoen. Onder overmacht in de zin van deze
    algemene voorwaarden wordt in ieder geval verstaan: epidemieën,
    pandemieën, natuurrampen, brand, stakingen in het vervoer,
    energiestoringen, werkstaking, ziekte van personeel,
    overheidsmaatregelen, waaronder in ieder geval in- en
    uitvoerverboden, contingenteringen en bedrijfsstoringen bij ICM
    c.q. haar leveranciers, alsmede wanprestatie door haar
    leveranciers waardoor ICM haar verplichtingen jegens de Klant niet
    (meer) kan nakomen.
  2. Indien de overmacht situatie van tijdelijke aard zal zijn, dat wil
    zeggen korter dan twee maanden, heeft ICM het recht de
    uitvoering van de overeenkomst zolang op te schorten, totdat de
    overmacht situatie zich niet meer voordoet.
  3. Is de overmacht situatie van blijvende aard of duurt die langer dan
    twee maanden, dan heeft ICM het recht om de overeenkomst per
    direct, zonder daardoor schadeplichtig te zijn, op te zeggen.
  4. ICM heeft het recht zich ook op overmacht te beroepen indien de
    overmacht situatie intreedt nadat de Dienst door ICM geleverd had
    moeten zijn.
  5. Indien ICM bij het intreden van de overmacht situatie al gedeeltelijk
    aan haar verplichtingen heeft voldaan of nog slechts gedeeltelijk
    aan haar verplichtingen kan voldoen, is zij gerechtigd de reeds
    uitgevoerde c.q. het uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren
    overeenkomstig artikel 4 en is de Klant gehouden deze
    factuurbedragen te voldoen als betrof het een afzonderlijke
    overeenkomst.
  6. In geval van overmacht kan de Klant geen vergoeding van door
    haar geleden schade van ICM vorderen.

Artikel 15 – Ontbinding en opzegging

  1. Indien de Klant niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige
    verplichting welke voor hem uit een met ICM gesloten
    overeenkomst voortvloeit, heeft ICM het recht om de uitvoering van
    de overeenkomst op te schorten of de overeenkomst – na
    deugdelijke ingebrekestelling – geheel of ten dele te ontbinden
    zonder dat ICM tot enige schadevergoeding gehouden is,
    onverminderd de aan ICM verder toekomende rechten.
  1. Indien de Klant op het moment van ontbinding al prestaties ter
    uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze
    prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichtingen
    geen voorwerp van ongedaanmaking zijn. Bedragen die ICM voor
    ontbinding heeft gefactureerd in verband met hetgeen zij ter
    uitvoering van de overeenkomst reeds naar behoren heeft verricht
    of opgeleverd, blijven met inachtneming van het in de vorige volzin
    bepaalde onverminderd verschuldigd.
  2. ICM is gerechtigd de overeenkomst(en) met de Klant onmiddellijk
    en zonder rechterlijke tussenkomst en zonder dat een (nadere)
    ingebrekestelling is vereist op te zeggen in de navolgende
    gevallen:
    a. Indien het faillissement of (voorlopige) surseance van
    betaling van de Klant is aangevraagd, dan wel is
    uitgesproken;
    b. Indien de Klant (de zeggenschap in) haar onderneming
    geheel of gedeeltelijk overdraagt, liquideert, ontbindt of
    stillegt;
    c. Indien op het vermogen van de Klant geheel of
    gedeeltelijk executoriaal beslag wordt gelegd.
  3. De Klant is verplicht om ICM onverwijld schriftelijk in kennis te
    stellen van de in lid 3 van dit artikel genoemde omstandigheden.
  4. ICM is nimmer aansprakelijk voor de uit de ontbinding of opzegging
    voortvloeiende c.q. hiermee verband houdende schade en/of
    gevolgen.
  5. In geval van ontbinding of opzegging van de overeenkomst zijn alle
    door de Klant aan ICM verschuldigde bedragen onmiddellijk en in
    hun geheel opeisbaar, onverminderd het recht van ICM op
    volledige schadevergoeding en overige aan haar toekomende
    rechten wegens schending door de Klant van haar verplichtingen.

Artikel 16 – Annulering

  1. Indien de Klant een overeenkomst annuleert om redenen die buiten
    de risicosfeer van ICM liggen, ongeacht of ICM reeds aan de
    uitvoering van de overeenkomst is begonnen, is ICM gerechtigd om
    aan de Klant een annuleringsvergoeding van 50% van de
    overeengekomen prijs in rekening te brengen, te vermeerderen met
    de door ICM geleden schade indien die schade hoger is.

Artikel 17 – Eigendomsvoorbehoud

  1. Alle door ICM geleverde goederen worden pas eigendom van de
    Klant op het moment dat alle door ICM geleverde goederen zijn
    betaald. Tot op het moment van volledige betaling van alle
    goederen, blijven alle geleverde en in voorkomende gevallen
    gemonteerde goederen eigendom van ICM.
  1. In geval ICM een beroep doet op het eigendomsvoorbehoud en
    goederen dienen te worden teruggehaald, komen de kosten van
    het terughalen van de goederen ten laste van de Klant.
  2. Geleverde goederen mogen door de Klant nimmer worden
    doorverkocht, in onderpand worden gegeven dan wel anderszins
    worden bezwaard voordat betaling aan ICM heeft plaatsgevonden.
  3. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud
    geleverde goederen dan wel rechten daarop willen vestigen of
    doen gelden, dan is de Klant verplicht om ICM daarvan onmiddellijk
    schriftelijk op de hoogte te stellen.
  4. De Klant verplicht zich om de onder eigendomsvoorbehoud
    geleverde goederen te verzekeren en verzekerd te houden tegen
    brand, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal en de
    polis van deze verzekering op eerste verzoek aan ICM ter inzage te
    geven. Bij een eventuele uitkering van de verzekering is ICM
    gerechtigd tot deze penningen. Voor zoveel als nodig verbindt de
    Klant zich er jegens ICM bij voorbaat toe om zijn medewerking te
    verlenen aan al hetgeen dat in dat kader nodig of wenselijk mocht
    (blijken) te zijn.
  5. Voor het geval ICM haar in dit artikel aangeduide
    eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de Klant bij voorbaat
    onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toestemming aan ICM en/of
    door ICM aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar
    de eigendommen van ICM zich bevinden en die zaken terug te
    nemen.

Artikel 18 – Diversen

  1. Een beroep van de Klant op opschorting en/of verrekening is
    uitdrukkelijk uitgesloten. ICM is gerechtigd de nakoming van haar
    verplichtingen jegens de Klant op te schorten zolang de Klant niet
    aan al haar verplichtingen uit hoofde van enige met ICM bestaande
    rechtsverhouding heeft voldaan. Deze opschorting geldt tot het
    moment waarop de Klant alsnog zijn verplichtingen jegens ICM
    volledig is nagekomen.
  1. Indien enig beding van deze algemene voorwaarden nietig mocht
    zijn laat dat de overige bedingen van deze voorwaarden volledig in
    tact. Partijen zullen alsdan voor het nietige of vernietigde beding
    een regeling treffen die de oorspronkelijke bedoeling van partijen
    het dichtst benadert.
  2. ICM is gerechtigd om deze algemene voorwaarden eenzijdig te
    wijzigen. In dat geval zal ICM de Klant tijdig op de hoogte stellen
    van de wijzigingen. Tussen deze kennisgeving en de
    inwerkingtreding van de gewijzigde voorwaarden zal tenminste 30
    dagen zitten. Indien de wijziging tot gevolg heeft dat van de Klant
    een prestatie wordt verlangd die wezenlijk van de oorspronkelijke
    prestatie afwijkt, heeft de Klant de bevoegdheid tot aan de dag van
    inwerkingtreding om de overeenkomst te ontbinden per de datum
    dat de gewijzigde voorwaarden in werking treden, tenzij ICM de
    overeenkomst onder de oorspronkelijke voorwaarden wil uitvoeren.
  3. Ingeval ICM zijn rechten en verplichtingen uit de overeenkomst
    overdraagt aan een derde, doet ICM hiervan tijdig mededeling aan
    de Klant. De Klant verleent hierbij reeds zijn toestemming voor een
    dergelijke overdracht en verplicht zich om alle medewerking te
    verlenen die voor een overdracht noodzakelijk is.

Artikel 19 – Geschillen en rechtskeuze

  1. Op alle aanbiedingen, overeenkomsten en de uitvoering daarvan is
    uitsluitend Nederlands recht van toepassing. De toepasselijkheid
    van het Weens Koopverdrag wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
  1. Alle geschillen, waaronder begrepen die welke slechts door één
    partij als zodanig beschouwd worden, voortvloeiende uit of verband
    houdende met enige adviezen, aanbiedingen en/of overeenkomst
    waarop deze voorwaarden van toepassing zijn of de betreffende
    voorwaarden zelf en haar uitleg of uitvoering, zowel van feitelijke
    als juridische aard, zullen worden beslecht door de bevoegde
    rechtbank in het arrondissement Oost – Brabant.

OVER DE AUTEUR

Joost van Hulst
Joost van Hulst

De aanschaf van een bedrijfsvloer gaat niet over één nacht ijs. Een goede vloer is pas de basis voor hoge werkprestaties als jij en je collega’s er optimaal in functioneren. Om die simpele reden zorgt CEO Joost van Hulst er iedere dag voor dat elk project soepeltjes verloopt. We gaan tot de bodem voor onze opdrachtgevers. Van administratiekantoor tot ziekenhuis. Ready to perform? The floor is yours.

Lets Connect
Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Lets Connect
Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Back 2 top